jueves, 30 de agosto de 2007

Patromoni d'activitats economiques

Ja en les darreries del mes d'Agosto, proposem una volta per la ciutat en un turime diferent, el d'activitats economiques. La presència de l’activitat tèxtil ha sigut una constant a Ontinyent i a la Vall d’Albaida, les notícies de l’activitat es remunten fins l’Edat del Bronze, fa uns 3500 anys. En època Islàmica la comarca desenvolupa la manufactura tèxtil llanera a Ontinyent i també a Bocairent.
La localització i el desenvolupament del tèxtil a la comarca es relaciona ab el factor hidràulic: l’existència de conduccions d’aigua i de molins va ser la primitiva font d’energia fins a l’aparició de la màquina de vapor i també en l’existència de la ramaderia i de matèria prima in situ. El desenroll d’estes infrastructures hidràuliques al llarg del segle XV fa que es documenten tres centres molt dinàmics: Albaida - Bocairent - Ontinyent. A partir d’ací èpoques de bonança s’han alternat ab èpoques de crisi, canvis d’especialització, utilitzacions de diferents matèries primes, millores tecnològiques...
La metamorfosi de la societat ontinyentina, d’una societat de base agrària ab presència d’activitats industrials en una societat plenament industrial, motor de l’economia de la comarca, té lloc en la dècada dels cinquanta del segle XX. En l’actualitat Ontinyent, Aielo de Malferit, Agullent, Albaida i Bocairent formen la columna vertebral del desenvolupament del sector, a la comarca.
Moltes són les empreses i magatzems on es podran adquirir tota classe de mantes, cobertors, edredons, tovalloles, llençols, roba de llar, així com també tota classe de rebosteria i els afamats embotits d’Ontinyent, ciutat que va ser proveedora de la Casa Real, per varies empreses local, tal i com hui encara es fa T. Mora - ja vam vora 10 generacions consecutives.

miércoles, 29 de agosto de 2007

Aparece un retablo de la Mare de Déu d’Agres en una fachada de la Canterería

La aparición de un retablo de la Mare de Déu d’Agres en la fachada del número 31 de la calle Canterería de Ontinyent fue todo un hallazgo, puesto que nadie tenía noticias de su existencia. Este descubrimiento, que se produjo mientras de llevaban a cabo los trabajos de restauración tanto de la fachada como de la cubierta de dicho inmueble, suponen una relevante aportación al patrimonio histórico y artístico de la ciudad. En concreto, este plafón cerámico es de finales del XVIII, según estableció un estudio realizado por técnicos del Instituto Universitario de Investigación de la Universidad Politécnica de Valencia, a petición de la concejalía de Patrimonio. Ahora se ha conocido la donación de una subvención de 2.000 mil euros, de los 3.500 que cuesta la actuación. La inversión permitirá su restauración, puesto que, el estado en que se encuentra la cerámica dificulta la visualización completa de todos los elementos, por lo que resulta complicado siquiera realizar una descripción de muchos de los detalles que contiene el retablo e identificarlos. Según explica Filiberto Tortosa, concejal de Patrimonio “la cantidad que se había solicitado es la que el ayuntamiento estimó que podrían costar los trabajos de restauración y que ascendía a 2.600 €, por lo que con esta subvención se cubre prácticamente la totalidad de los gastos”.
El retablo de cerámica encontrado representa a la Mare de Déu d’Agres y se encuentra en la fachada del número 31 de la calle Cantereria de Ontinyent. El descubrimiento de esta pieza supone una relevante aportación al patrimonio histórico-artístico de la ciudad.
Filiberto Tortosa, ha expresado su satisfacción por la obtención de la subvención “que facilitará la restauración de un elemento del patrimonio de Ontinyent. El gobierno municipal va a seguir trabajando en ese sentido para conseguir que la ciudad recupere y mantenga su patrimonio porque es el ejemplo físico de nuestra historia”.
El proceso necesario, tanto para poder reparar las deficiencias que sufre la pieza como para garantizar su conservación, pasa obligatoriamente por la consecución de 3 etapas: retirar el conjunto cerámico con las garantías de seguridad adecuadas, su intervención en un taller de restauración y la posterior recolocación del retablo en la fachada original. El único edil del Bloc Nacionalista Valencià en el Ayuntamiento de Ontinyent, recordó que esta ayuda es fruto de los resultados de la gestión realizada por la anterior concejalía de Patrimonio, de la cual era titular. En este sentido, el actual portavoz nacionalista espera que los actuales responsables del área trabajen “con diligencia para conseguir la recuperación del rico y extenso patrimonio cultural y artístico de nuestro pueblo”. En cuanto al conjunto cerámico, está compuesto por 20 baldosines, dispuestos en cinco hileras horizontales de cuatro baldosas de 20,5 por 20,5 centímetros. La técnica empleada para su elaboración es la pintura cerámica sobre cubierta de estaño, con el repertorio típico de azul de cobalto, amarillo de antimonio, morado de manganeso y verde de cobre. Se trata de un plafón devocional dedicado a la Mare de Déu de Agres, que escenifica el paisaje milagroso del descubrimiento de la virgen por parte de un pastor al que le faltaba un brazo. La composición se organiza a partir de la figura de la Mare de Déu en el centro de la obra. Posa sobre una nube con el niño en brazos. La escena está ambientada en un paisaje campestre, identificándose diversos elementos vegetales. A pesar de su estado, también se reconocen la figura de un pastorcillo junto a un par de ovejas. En la parte inferior, aparece una inscripción que reza: “Ntra Sª. de Agres”, bajo una orla en la que se distinguen las dos manos entrecruzadas con los estigmas de Cristo, que simbolizan el emblema de los Franciscanos, en alusión a la orden que regentaba el Convento. Se trata de un retablo cerámico compuesto por veinte azulejos dispuestos en cinco hileras horizontales de cuatro azulejos y para cuya creación se utilizó pintura cerámica sobre cubierta de estaño.
Temáticamente se trata de un retablo devocional de una Mare de Déu d’Agres. La existencia de estos conjuntos cerámicos con carácter religioso es muy común entre las producciones cerámicas valencianas de los siglos XVIII y XIX y todavía se pueden ver en muchas fachadas de edificios históricos de nuestro entorno.
No existe referencia directa ni documentación conocida que permita datar con exactitud esta obra, pero por el reconocimiento técnico y tipológico se puede saber que se trata de un retablo de finales del siglo XVIII y principios del XIX, incluso contrastando el tipo de inscripción y la composición de la cenefa, se constatan formas trabajadas alrededor de 1790.

Sintesis historica de CaixaOntinyent

Caixa d'aforros i Mont de Pietat d’Ontinyent va ser fundada per projecte de la Societat de Socors Mutus "La Previsora", i es convertix en realitat al ser aprovats els Estatuts fundacionals per Reial Orde del 31 d'octubre de 1.884. La Caixa era una Entitat que, baix la mateixa denominació, desenrotlla dos tipus d'activitats: les específiques d'una Caixa d'aforros (captació de recursos i préstecs en garantia personal) i les d'un Mont de Pietat (préstecs en garantia de penyora); les dos es realitzen en el mateix domicili social, ubicat en edifici de La Previsora.
Fins a 1931, la Caixa està supeditada a l'objecte social de la seua patrocinadora, que es recolza en els fonaments del mutualisme. En realitat és més un instrument de gestió de La Previsora que una autèntica Entitat financera en gestió independent i aplicació de resultats pròpia.
En la legislació sobre Estalvi Popular de 1929, i sobre Caixes d'Aforro Popular de 1933, la Caixa fixa els seus propis objectius socials i inicia un període on els desenrotlla en major independència respecte de la seua fundadora (La Previsora). Desapareguda esta en 1948, la Caixa inicia un període de reactivació de les seues activitats, partint d'uns Recursos propis de 179.000 pessetes i 7,3 milions de pessetes en depòsits. Només disposarà d'una oficina fins a 1965, any en què inicia una tímida expansió per les localitats de la seua comarca i per la pròpia ciutat d'Ontinyent, on inaugura un nou edifici central en 1973. A finals d'eixe any, la Caixa té 26 empleats, disposa de 6 oficines (tres d'elles a Ontinyent), els recursos propis aconseguixen els 0,4 milers d'euros, i té depòsits de clients per 6.250 milers d'euros. Este mateix any, la Caixa incorpora a la seua gestió el servici informàtic.
La liberalització de mercats que propicia el Decret 2290/1977, la Caixa redefinix la seua estratègia i inicia un període d'expansió per les comarques de La Vall Albaida, La Costera i La Safor, i València capital; aplica i perfecciona contínuament el seu sistema informàtic com a suport vital de la seua gestió, llança i oferix tots els servicis financers d'avantguarda en competència en les grans Entitats del sector, i desenrotlla un programa d'Obra Social que abraça sectors diversos i abasta a totes les localitats on disposa d'oficina.
A finals de 2003, Caixa Ontinyent disposa de 40 oficines en 25 localitats, una plantilla de 228 empleats, té 48.373 milers d'euros en recursos propis, compta amb depòsits de clients per 500.351 milers d'euros i inversions creditícies per 543.921 milers d'euros, i desenrotlla un Pla Estratègic a mitjà termini en què pretén un equlibri entre el creixement i la rendibilitat, una política d'actuació encaminada a es percebeixca la seua presència comarcal i local, i una potenciació de la venda a través de tres canals: en oficina, en punt de venda i mitjançant canals telemàtics.

martes, 28 de agosto de 2007

Novenario y fin de fiestas

Se inicia en la real parroquia de San Carlos, dará comienzo el solemne novenario, con misa y predicación en honor al Stmo. Cristo de la Agonia patrón de la ciudad. Que se repetira diariamente. La próxima semana, el viernes a partir de las 22.30 horas se celebrará la Cena Fin de Fiestas 2007 de Ontinyent, en el salón principal de la Sociedad de Festeros. En el transcurso de la misma se entregarán los trofeos del Concurso de Cabos de Escuadra y del Festero Ejemplar. Sergio Úbeda Ortolá (de la comparsa Contrabandistas) por el bando cristiano, y Francisco José García Torró (de la comparsa Mozarabes) por el bando moro, han sido los ganadores del Concurso de Cabos de Escuadra en la edición de 2007 de las fiestas de Moros y Cristianos de Ontinyent. Tras la valoración del jurado técnico en el desfile de las Entradas Cristiana y Mora.
Por utlima, el domingo 9 septiembre, a las 11’00 horas desde la Sociedad de Festeros partirá la comitiva compuesta por las juntas de fiestas de la Purísima y del Stmo. Cristo de la Agonía, socios y festeros, hasta la real parroquia de Sant Carles, para asistir a la Misa de Dobla, que tradicionalmente se dedica al Santísimo Cristo de la Agonía. En el transcurso del Santo Oficio se interpretará la ‘Misa Festera’ del reverendo padre Vicente Pérez Jorge. A las 19’00 horas, desde el mismo templo, la imagen del Stmo. Cristo de la Agonía será trasladada en solemne procesión hasta su ermita de Santa Ana, donde se disparará un castillo de fuegos artificiales. Con este acto concluirán las fiestas de Moros y Cristianos de 2007.

domingo, 26 de agosto de 2007

Ha eixit el Sol

Com que mai plou a gust de tots, el pronostic metereologic, es va complir en molts encerts, pero hui Dumenge ja ha eixit el sol, i ha segut el moment de poder vorer de nou este mati durant les dianes tratges i chilabes de gala seques.
Recordem que desde el pasat divendres han caigut sobre Ontinyent molts llitres d'aigua (21'6 l/m2), i inclus van haber moments en les que la tensio va fer perillar la capitania Mora. Menys mal que Carlos estaba dalt del dromedari en l'arranca de l'entra animant junt Donat, el secretari de la societat de Festers animant i tirant avant una entrada, que es va parar durant uns instants en el que els musics d'Albareic, van fer una intentona de plante a les Festes d'Ontinyent.
Tot i aixi mes de dos dotzenes de "barques" van tancar l'entrada 2007.
Tambe el dissabte va transcorrer sense suspensións; la diana del mati, El Mariners, en Beneyto al cap, van impedri que els contrabandistes introduiren les seus mercancies, (enguany carregats de melons) en Ontinyent, i J.L. Belda va fer el prego del mercat. Per la vesprada la Baixa (en els farols ocults en plastics i la talla de ciprer banyant-se) Tot i aixo els carrers d'Ontinyent han estat plens de public, sense cap dubte enguany la millors comparse de festes ha segut la dels Mirons.

viernes, 24 de agosto de 2007

L'oratge en festes

PREVISIÓ ESPECIAL FESTES; tras les diferents fonts consultades (webs, cabanyueles etc...)
Divendres dia de l'entrada:
Matí entrada infantil: ja han caigut primeres gotes (0'5mm), ambient humit, cel cobert en nuvols negres.
Vesprada entrada cristiana: plutja lleugera.
Nit entrada mora: plutja lleugera-moderada.
Dissabte
Matí contrabando: plutja lleugera-moderada tot i que pot ser no faça acte de presencia al moment exacte del parlament, si que pot fer deslluir l'acte.
Vesprada baixa del Crist: plutja dèbil-moderada.
Nit (del riu) plutja lleugera en tendència a millorar.

AVANT; -inclus en plutja-

Tot i la pluja que ha fet acte de presencia poc despres de començar l’entrada infantil, res a fet impedir que esta anara avant. Axina, i encapçalats per la comparsa Asturs, que enguany obstenta la capitania, han anat desfilants les diferents comparses Ontinyentines acompañades per les seues corresponets bandes de Musica. Com deiem, El Asturs, iniciaven el recorregut i al front de la comparsa un boato infantil en una correografia de llances, aon vora mig centenar de chiquetes dançaben, als sons d’una fanfarria celta. Tras estes, carroces i escuadres en els seus corresponents caps al front, finalitzant en la banda de musica oficial de la comparse. Tras estes i com ja hem comentat la resta de comparse oferien les seues carroces i escuadres. Destacar la presencia de la Barca “Virgen del Carmen” entre les carroces del Mariners. L’latra Barca del mariners, permaneixera en dique seco enguany, difinicant aixina les seues aparicions en motius concrets. La barca “vella” es sometera a una profunda restauracio i permetre el seu maxim esplendor al 150 aniversari de la comparsa. En les ultimes comparses cristianes, hem pogut observar la desptea en l’art de ballar la navaixa que lluia, guanyadora del concurs de caps d’escuadra infantil celebrat el pasat dilluns.
En cuant e les tropes mores, un fum de carroces encapçalaba el desfile del Saudites (40 aniversari i capitania mora 2007) per en mig de les mateixes mostras un ballet aon els color predominats eren els blaus i plata. Darrere del Saudites, venien ja el Mudejars i tancant esta comparsa, un escuadra en el tratje oficial al front de la cual es trobaba com a cap Gabriel Vidal Vilaplana, insigne ganador del concurs de caps d’escuadra infantil d’enguny. Despres la resta de comparses han oferit una multitudinaria desposta, al metéis que el public assitent, “la coneguda fila dels mirons, que han aguantat estoicament l’aigua de la plutja

Divendres de festes: Entrades

Hoy tendrán lugar las diferentes entradas de los ejércitos de los bandos Moros y Cristianos, Por la mañana se inicia una entrada muy especial, la infantil, preludio de lo que serán las entradas de los ejércitos de la tarde-noche y madrugada. En el se pueden ver desde boatos y escuadras singulares hasta carrozas sobre las que desfilas aquellos que apenas pueden mantenerse sentados, sin olvidar a los cabos de escuadras, destacando alguno que otro batidor. Ya por la tarde La comparsa Astures, que este año ostenta capitanía (en la persona de Candido), así, desde las 17:30 horas en las que dará comienzo en la Avenida del Almaig la entrada Cristiana. Ya por la noche, los moros encabezados por su capitán Carlos Girnones de la comparsa Sauditas que este año celebra su 40 aniversario. Iniciaron una entrada que desde las 22:30 horas, recorrerá el mismo itinerario que la cristiana. Justo a la mitad de las entradas, tanto de la mora como de la cristiana, será el turno del desfile de los embajadores y abanderados. Pese a que tendrán su protagonismo el lunes al pronunciar la embajada del moro y del cristiano escrita por Joaquín José Cervino en 1860. Tras finalizar la entrada Mora, ya de madrugada, desfilarán las tradicionales “Barques” que obsequiarán al publico con todo tipo juguetes, muebles, y utensilios de hogar entre una infinidad de objetos de uso cotidiano.
Son muchas las personas que se desplazarán hasta Ontinyent para vivr de lleno las entradas, asi en la tribuna muncicpal podremos ver entre otros a las siguientes personas:
· HONORABLE SR.D. JUAN COTINO FERRER, CONSELLER BIENESTAR SOCIAL Y VICEPRESIDENTE 3º DEL CONSELL (ENTRADA CRISTIANA)
· HONORABLE.SR.D. SERAFÍN CASTELLANO GÓMEZ, CONSELLER DE GOBERNACIÓN
· ILMA. SRA. DÑA. PAÚLA SÁNCHEZ DE LEÓN, SECRETARIA AUTONÓMICA DE COHESIÓN TERRITORIAL
· ILMO. SR. D. RAFAEL MIRÓ PASCUAL, SECRETARIO AUTONÓMICO DE CULTURA Y DEPORTES
· ILMO. SR. D. JOSÉ MIGUEL ESPINOSA GARCÍA, DIRECTOR GENERAL DE PREVENCIÓN Y EXTINCIÓN DE INCENDIOS Y EMERGENCIAS
· ILMO. SR. D. MÁXIMO CATURLA, DIPUTADO PROVINCIAL
· ILMO. SR.D. JUAN JOSÉ MERINO, VICEPRESIDENTE 2º DE LA DIPUTACIÓN DE VALENCIA
· UNA AMPLIA REPRESENTACIÓN DE LOS ALCALDES DE LA COMARCA, ASÍ COMO DE OTRAS POBLACIONES DE LA PROVINCIA DE ALICANTE
· REPRESENTANTES DE LOS SECTORES ECONÓMICOS
- SR. D. JAVIER APARICIO, PRESIDENTE DE ATEVAL
- SRA. DÑA. LOURDES DONAT, PRESIDENTA DE ATEVAL VALL D’ALBAIDA
- SR.D. RAFAEL PLA DONAT, PRESIDENTE DE COEVAL
- SR.S. CRISTÓBAL AGUADO, PRESIDENTE AVA-ASAJA
- SR.D. JOSÉ ROCA, PRESIDENTE DE CEC
· REPRESENTANTES DE LAS ASOCIACIONES VECINALES DE ONTINYENT
· LA ALCALDESA DE ONTINEYNT, LINA INSA RICO, Y CONCEJALES DE LA CORPORACIÓN MUNICIPAL

jueves, 23 de agosto de 2007

Miguel Bosé visto Ontinyent


Miguel Bosé dejó anoche un buen sabor de boca a los asistentes al concierto que se celebró en el polideportivo municipal de Ontinyent. Más de 6.000 personas acudieron al evento y acompañaron al cantante a lo largo de las dos horas que duró el concierto, durante las cuales Miguel Bosé interpretó las canciones de su último disco, “Papito”, del que se han vendido más de 250.000 copias.
El artista salió puntual al escenario provocando los aplausos y los vítores de los asistentes. Le acompañaban un coro de dos personas y seis músicos.Una vez finalizado el concierto, y ante la insistencia del público asistente, Miguel Bosé volvió a mostrarse ante su público para interpretar cuatro canciones más, entre ellas la nueva versión de “Nena” que arrancó los continuos aplausos del público, para cerrar el espectáculo con “Bandido”, el tema que más veces ha interpretado el artista a lo largo de sus treinta años de carrera.

Se inician las fiestas de Moros Y Cristianos


Hasta el próximo lunes los actos oficiales de fiestas se irán sucediendo ininterrumpidamente la cita que marca el pistoletazo de salida es esta tarde a las 18'30 horas la entrada de bandas de música, donde participan las Bandas de Música oficiales que acompañarán estos días de fiestas a las diferentes comparsas de moros y cristianos que forman parte de las fiesta de Ontinyent. La salida será en la plaza de la Concepción, desde donde se dirigirán hasta el pie del castillo de fiestas donde todos los músicos participantes en el acto, interpreta­rán conjuntamente, la Marcha Mora: “Chimo”del insigne compositor José Maria Ferrero Pastor, del que este año se cumplen 20 años de su fallecimiento, bajo la batuta del director alcoyano, Gregori Casasempere, director de la Banda Primitiva de Alcoy. Que este año ha sido el director invitado para concluir el acto. Contando con unas asistencia máxima de publico.
Durante el desfile y al paso por la tribuna instalada frente a al sociedad de festeros, el Presidente de la Sociedad de Festeros D. Vicente Palop y los Capitanes 2007, impondrán, a cada bandera, el corbatín conmemorativo en la Sociedad de Festeros. En dicho desfile se realizarán las correspondientes calificaciones para otorgar los premios a la interpretación y a la uniformidad de las bandas participantes.
Ya por la noche tendrá lugar el desfile informal denomidado "alardo" donde a ritmo de pasacalle las diferentes comparsas de moros y cristianos parodian a la sociedad en la que vivimos. La principal novedad este año ha sido la supresión del tramo del “carrer major”, tal y como decidierón los propios festeros. Con esta supresión, salta de nuevo la Polemica del carrer major en los moros y cristianos, la centrica calle Ontinyentina ha acogide desde 1860 los principales actos de la fiesta morocristiana, que ampliarón su recorrido por la calle Dos de Mayo en la decada de lso 60 del pasado siglo y que posteriormente fue sustiduido la calle Dos de Mayo por la Avenida Daniel Gil, mucho más amplia para los vistosos desfiles de Alardos y entradas. que seguien por las calle mayor hasta terminar al pie del castillo en la plaza del ayuntamiento. En el año 2005, con motivo de las obras de la c/ Mayor, hubo que modificar este itinerario, que se trasladó a las avenidas Almaig y Daniel Gil. Pero una vez acabadas las obras, en las fiestas del año pasado, se recuperó el itinerario tradicional. En la valoración de fiestas que se hizo en septiembre del año pasado, se puso el tema sobre la mesa y se sometió a votación. Entre los puntos a favor de retomar el itinerario por la avda. DanielGil y la c/ Mayor, el hecho de que es un desfile más tradicional. Entre los puntos en contra, que el itinerario alternativo ofrece mayores garantías en cuanto a organización, fluidez y, sobre todo, seguridad de los participantes y los asistentes. Aunque no hubo unanimidad, el resultado de la votación fue que más del 80% de los votantes se decantaron por el itinerario que transcurre por lasgrandes avenidas, por lo que el desfile de los Alardos transcurrirá a partir de ahora por el Almaig y Daniel Gil. Tras el cambio, el Ajuntament d'Ontinyent, conocedor de la polemica ha causado entre algunos ciudadanos y sectors de Ontinyent, principalmente vinculados al carrer Major, quiso aclarar que se trataba de una decisión única y exclusivamente de la Sociedad de Festeros del Santísimo Crsito de la Agonia. Asi “L'Ajuntament d'Ontinyent, com a administració local, únicament té com a competències arbitrar les mesures necessàries referides a l'ordenació del tràfic i tall de carrers, atenent la petició de trajecte que decideix de forma autònoma la Societat de Festers, que ha considerat més idoni canviar la zona per la que enguany les comparses desfilaran la nit dels Alardos” indicarón fuentes municipales: "L'Ajuntament d'Ontinyent emet este comunitat en l'intenció d'esclarir les confusions que puguen haver-se creat i insisteix en matitzar que el canvi de recorregut és una decisió de la Societat de Festers que organitza les festes de Moros i Cristians, entitat que té la seua autonomia com qualsevol altra associació legalment constituïda".

La Pureza y la Milagrosa, colegios de calidad

El colegio diocesano La Milagrosa y el colegio La Pureza de Ontinyent ambos centros, tendrán que elaborar un catalogo de indicadores que permitan evaluar el grado de eficacia y eficencia de su gestión educativa. Para ello, se estudiarán los recursos de las instalaciones, el entorno, las infraestructuras, la seguridad, la organización, la plantilla docente, los resultados académicos, así como los económicos y administrativos. El objetivo final es que la directiva disponga de una herramienta quele permita autoevaluarse y, de este modo, ver que aspectos son mejorables y cuáles funcionan bien para no tener que recurrir a asesorías externas.Por este motivo, recibirán ayudas económicas de la Conselleria de Educación parasufragar los gastos que generen ambos centros docentes durante laimplantación de los sistemas de calidad que marca el Gobierno autonómico dentro de su programa Red de Centros de Calidad de laComunitat Valenciana. Las cantidades que recibirán variarán en cada colegio.

miércoles, 22 de agosto de 2007

Podan las palmeras de la plaça de la Concepción


Las palmeras de la plaça de la Concepción han sido podadas coincidiendo con la llegada de las fiestas de Moros y Cristianos y la gran afluencia de personas que se concentra cada año en ese punto de la ciudad. La novedad en la poda de las palmeras este año radica en el sistema empleado, llamado “bici”. Se trata de dos pedales, uno de mayor longitud que el otro, sujetos a unas cintas de metal que se deben ajustar al tronco de la palmera rodeándolo y que permiten la escalada hasta la parte más alta del árbol con total seguridad y sin causar heridas a las palmeras. Además, los trabajadores deben colocarse el correspondiente casco y un arnés como medida de seguridad para conseguir la total sujeción al tronco. El sistema de “poda con bici” es relativamente reciente en España. Hasta hace un tiempo la poda se realizaba con espuelas, con cuyos dientes se provocaba heridas al tronco del árbol. La “bici” fue ideada para mejorar la forma de trabajar de los forestales, pero desde hace un tiempo es empleada también en el trabajo con palmeras, ya que son árboles que alcanzan alturas tan elevadas que impiden su poda con el método tradicional. Es el caso de una de las existentes en la plaza de la Concepción, que mide 11 metros.

Tormentas de verano

La ciudad de Ontinyent registró anoche hasta 16’6 litros de lluvia por metro cuadrado en un periodo en un periodo breve de tiempo, chubasco que continuó de forma no continua desde las 23 horas hasta entrada la madrugada, de hecho el momento más intenso de agua se registro a las 3:21 horas con una intensidad de 13.0mm/h en el observatorio Metereologico situado en el barrio del Llombo. Aunque la cifra de 16’6 litor corresponde a la estación de Germanias, cifra ligeramente inferior a lo llovido en poblaciones como, La Font de la Figuera y Montaverner, donde la cifra de lluvia caida se aproximaba a 19 litros por metro cuadrado

martes, 21 de agosto de 2007

Visites nocturnes al campanar de la Vila

Tot just al començar la setmana gran de festes, la colla de campaners d'Ontinyent ens proposa unes visites extraordinaries al campanar de la parroquia de sant María, Aixina i tot just despres de misa vuit, tindra lloc la visita per vorer entre dos llums, les vistes que ofereix desde dalt de la torre-campanr i al mateix temps coneixer el ric patrimoni que envolta el conjunt historic artistic.
Pero no sera esta l'unica ocasio per visitar el campanr en festes, ademes el proxim dissabte hi ha una visita extraordinaria que inclou la cripta con a novetat: Enguany les visites dels dos matins del mercat medieval seran en forma de ruta turística concreta on s’obrira el temple durant el matí i diversos guies en els respectius punts claus explicaran als visitants les principals fonts històriques tot i seguit per un recorregut retallat per motius de seguretat. Les visites al campanar de la Vila és realitzaran pels membres de la Colla de Campaners d’Ontinyent i compten amb l’organització de la Parròquia de Santa Maria i el Patrocini de l’EXCM Ajuntament d’Ontinyent.
Despres tindran lloc els tocs de festa tal i com detallem
DISSABTE 25 D´AGOST, BAIXADA DEL CRIST.

CAMPANAR DE SANT CARLES.
Primera hora d’encontre 11’30 hores.
- 12 hores. Toc de l´Àngelus i vol general.
Segona hora d’encontre 18’00 hores.
- Tres vols d´avís a processó. 18´30, 18´45 i 19.
- A partir de 19 hores. Vols de processó.
- 19,30 Repic i toc del Capvespre
- “Solo” de la campana del Santíssim Crist a l’arribada de la imatge a l’Excortxador. Volteig solemne al pas del Crist pel Pont Vell
- Gloria a l’entrada a la plaça de l’Ajuntament i al Temple.

CAMPANAR DE SANTA ANNA.
Hora d’encontre 19’00 hores.

- Tres vols d´avís a processó. 19´30, 19´45 i 20.
- Posta del sol. Toc del Capvespre i vol a Glòria a l´eixida de la imatge fins baixar el calvari o deixar de ser vista pel campanar.

TORRE DE L´ASSUMPCIÓ DE SANTA MARIA “CAMPANAR DE LA VILA”
Hora d’encontre 19’00 hores.
- A partir de 19 hores. Vols de processó.
- 19,30 Repic i toc del Capvespre.
- Arribada del Crist a l´Escorxador. 1r vol d´avís.
- Llavador de la Cantereria. 2n vol d´avís.
- Entrada oficial del Crist a la ciutat “Pont Vell”. Vol conjunt amb la resta de campanars.
- A partir d’eixe moment “Solo” de la Petra, fins el moment del Glòria a l’entrada de la imatge a la Plaça de l’Ajuntament pel Porxet.

CAMPANAR DE SANT MIQUEL ARCÀNGEL.
Hora d’encontre 19’00 hores.
- A partir de 19 hores. Vols de processó.
- 19,30 Repic i toc del Capvespre.
- Entrada oficial del Crist a la ciutat “Pont Vell”. Vol conjunt amb la resta de campanars.
- Gloria a l’entrada a la plaça de l’Ajuntament pel Porxet i al pas per la Placeta “Latonda i Correus”.

CAMPANAR DE l´ERMITETA DE LA CONCEPCIÓ.
Hora d’encontre 19’00 hores.
- A partir de 19 hores. Vols de processó.
- 19,30 Repic i toc del Capvespre.
- Entrada oficial a la ciutat “Pont Vell”. Vol conjunt amb la resta de campanars.


DIUMENGE 22 D´AGOST, DIA DEL CRIST.

CAMPANAR DE SANT CARLES.
Primera hora d’encontre 6’30 hores.
- Toc de l´Alba i Volteig General, 7 hores.
- 3 avisos a Missa de Campanya, (la celebració de la mateixa tindrà lloc a la plaça de Sant “Domingo”) 7’00, 7’15 i 7’30. Vol final i inici de la diana de Gala.
- Misses del matí, vols d´avís a cada missa.
Segona hora d’encontre 11’00 hores.
- Solemne Missa Major en honor al Santíssim Crist de l’Agonia. Repic i concert de campanes en honor al Crist de l´Agonia 11 del matí. 3 avisos a la Solemne Missa Major, 11’30, 11’45 i 12. Vol a Glòria. Tocs del Sermó, Elevació i Vol final.
- Vols a l’eixida de les autoritats, càrrecs i comparses cap a l´hospital de la Beneficiència.

Tercera hora d’encontre 17’00 hores.
- Processó Solemne. 3 vols de crida a processó 17’30, 17’45 i 18.
- Eixida del Santíssm Crist de l’Agonia cap a la plaça de Sant “Domingo”. 3 vols d’avís 19’30, 19’45 i 20. Vol a Glòria a l’eixida de la imatge. Tocs i vols de processó i entrada del Crist al Temple.

TORRE DE L´ASSUMPCIÓ DE SANTA MARIA “CAMPANAR DE LA VILA”
Primera hora d’encontre 11’30 hores.
- 12 del migdia. Toc l’Àngelus i volteig general.
- Visita i ofrena a la Purísima Concepció. Vols a l’entrada i eixida dels càrrecs al temple de l’Assumpció de Santa Maria.
Segona hora d’encontre 17’45 hores.
- Vol a Glòria a l’entrada de la imatge del Santíssim Crist de l’Agonia a la Plaça de l’Ajuntament.

CAMPANAR DE SANT MIQUEL ARCÀNGEL.
Hora d’encontre 17’45 hores.
- Vol d´entrada de la imatge a la Placeta “Latonda” fins Plaça de l´Ajuntament.
- Vol d´eixida de la Plaça de l´Ajuntament fins Tomàs Valls.


DILLUNS 23 D´AGOST, DILLUNS DE FESTES.
CAMPANAR DE SANT CARLES.
Hora d’encontre 9’00 hores.
- Missa Concelebrada a càrrec de la germandat ontinyentina. 3 vols d’avís a missa 10, 9’30, 9’45 i 10. Tocs del Sermó, Elevació i Vol final.


DISSABTE 4 DE SETEMBRE, VESPRA DE LA PUJADA DEL CRIST.
CAMPANAR DE SANT CARLES.
Primera hora d’encontre 11’30 hores.
- 12 del migdia. Toc l’Àngelus i volteig general.
Segona hora d’encontre 19’30 hores.
- Toc del Capvespre i tres avisos a missa 20, 20´15 i 20´30.


DIUMENGE 9 DE SETEMBRE, MISSA DE DOBLA -PUJADA DEL CRIST.

CAMPANAR DE SANT CARLES.
Primera hora d’encontre 10’00 hores.
- 10’30 hores. Repic i toc de l’Ave Maria. Tres vols d’avis a misa 11, 10’30, 10,45 i 11. Tocs del Sermó, Elevació i Vol final.
Segona hora d’encontre 18’00 hores.
- 3 vols de crida a processó 18’30, 18’45 i 19. Vol a Glòria a l’eixida de la imatge.

Concert de Festes 2007

La Plaza Mayor de Ontinyent será el escenario esta noche del Concert de Festes 2007 que correrá a cargo de la Unión Musical Ayelense.
El concierto, que se inicia a las 22,45 horas, estará dividido en dos partes y en él se interpretarán siete piezas musicales. En la primera parte el público asistente podrá escuchar July Six, un pasodoble de Llorenç Belda; Ireland: of legend and lore, una danza irlandesa compuesta por Robert W. Smith, y por último El Quijote, un poema sinfónico de Ferrer Ferran que será narrado por Jovi Vidal.
La segunda parte se iniciará con Cándido, capità cristià una marcha de Daniel Ferrero compuesta y dedicada para Cándido Sánchez, Capitán Cristiano 2007 por la comparsa Astures. La segunda interpretación es otra dedicatoria, esta vez a Vicent Palop en su último año como presidente de la Societat de Festers. La marcha mora está compuesta por Miguel Ángel Sarrió y lleva por título Palop, Chano i president. Continuará el concierto con Pam i mig, un pasodoble de Miguel Ángel Sarrió, y cerrará el concierto Moment de Festa, una marcha mora de Amando Blanquer.
Actualmente la Unión Musical está dirigida por Jaume Fornet Ausina y cuenta con cincuenta músicos con una media de edad de 23 años “lo que asegura la frescura en la interpretación de las piezas y por supuesto la continuidad de la banda”.

Tirada de Coloms a la Valenciana

Esta tarde a las 18:00h. tendrá lugar la tradicional Tirada de Coloms a la Valenciana, que este año cumple su edición número sesenta y nueve, y en la cual participa un gran número de tiradores venidos de todos los puntos de la Comunidad Valenciana.
La actividad está organizada por el Club deportiu de Caça La Fontana de Ontinyent y se realiza cada año como actividad complementaria dentro de las actividades de las fiestas morocristianas. El evento deportivo se desarrollará en el campo de tiro de la finca municipal de Fuset y está prevista la asistencia de la alcaldesa de Ontinyent.

lunes, 20 de agosto de 2007

Se acaba de inaugurar el monumento al Jose María Ferrero en la plaza de la ciudad que lleva su nombre.Recordemos que "el Mestre" perdió la vida en un accidente de tráfico ocurrido en 1987. Coincide este homenaje, además, con el año en que su comparsa Saudites (de la que formaba parte el Mestre Ferrero) celebrasu 40 aniversario y ostenta la Capitanía Mora. El monumento, una figura alegórica a la trompa, se ha instalado en el triángulo de tierra y césped existente en la parte central del parque Mestre Ferrero, concretamente entre la antigua piscina y la pista azul. Al acto acudio la familia del músico, la alcaldesa de la ciudad, Lina Insa, el presidente de la Societat de Festers, Vicent Palop, y la artista creadora del monumento, Xeles Tortosa. Así como la propia Sociedad Unio Artistico Musical de Ontineynt del que fue durante años y hasta su fallecimiento director, o "mestre". Asi como una multitud de personas vinculadas principalmente a la fiesta y la música. La idea de la inauguración de este monumento surgió de la comparsa Saudites junto a la Asociación de Festeros del santissimo Crsito de la Agonia, que querían con ello rendirun tributo al artista festero, en la conmemoración del vigésimo aniversario de su muerte. A la iniciativa se sumó también el ayuntamiento. La escultura es una obra conceptual y sencilla que muestra elinstrumento más representativo del Mestre Ferrero, la trompa. El monumento intenta transmitir la unión entre las fiestas y la música mediante uno de los instrumentos musicales más presentes en las fiestas de morocristianas. La obra ha sido diseñada y creada por la joven artista local XelesTortosa, quien asumió el reto de materializar el homenaje de la ciudad. La escultura está dispersa en el aire sobre una base cuadrada y está creada para que el espectador pueda interactuar sobreella no sólo mirándola, sino tocándola e introduciéndose en su interior. La trompa es de acero, ocupa una superficie de 25,5 m2 y tiene 3,7 metros de altura. Sobre la escultura se ha colocado una placa identificativa. José María Ferrero, nombrado Hijo Predilecto de Ontinyent a títulopóstumo, es una de las figuras claves dentro de la Comunidad Valencia en los que a composición de marchas moras y cristianas se refiere. Entre sus composiciones se encuentra la marcha "Chimo", consideradapor muchos como "el himno" de la fiesta Morocristiana.

viernes, 17 de agosto de 2007

Carrera de Camareros


La Asociación de Hosteleros de la Vall d’Albaida (AHVAL) ha organizado un año más la Carrera de Camareros y el concurso de Tiradores de Cerveza, que cumplen ahora su sexta y quinta edición respectivamente y que se están convirtiendo ya en todo un clásico de las actividades de la semana festera en Ontinyent.
Según Juan Miguel Beneyto, vicepresidente de AHVAL y uno de los organizadores del concurso “lo que empezó siendo un homenaje a las carreras de camareros que se celebraban en los años 50 ha acabado por convirtiéndose en una actividad con muy buena acogida y con una alta participación”.
La Carrera de Camareros se ideó en los años 50 como una manera de amenizar las fiestas de moros y cristianos, aunque con el tiempo se perdió la tradición. En el año 2002 uno de los participantes de aquellas carreras, a la vez que ganador en más de una edición, quiso recuperarlas. En su honor, esta competición lleva el nombre de Trofeo Paco Borrell. De hecho, es su familia uno de los máximos patrocinadores de esta actividad. Al año siguiente de volverse a organizar, la Carrera de Camareros se completó con el concurso de tiradores de cerveza.
Las actividades tendrán lugar el miércoles 22 de agosto a las 11,00 horas en la plaza de la Concepción, donde acudirán camareros no sólo de Ontinyent y de la comarca sino de toda la Comunidad Valenciana. “Es tanta la originalidad y el éxito de estas pruebas que vienen participantes incluso de Tavernes de Valldigna, Carcaixent o Benidorm”, explica Juan Miguel Beneyto.
El año pasado se registraron cuarenta participantes. El único requisito es acudir vestido con pantalón o falda negra (en el caso de las chicas), camisa blanca y pajarita. El resto del atuendo, lo pone AHVAL.
La Cursa de Cambrers consiste en darle dos vueltas a la plaza de la Concepción (una vuelta para las chicas), con una bandeja cargada con una botella de cerveza de un litro y un vaso de tubo colmado de la misma bebida. El primero que finalice las dos vueltas es el ganador, “aunque también cuenta la habilidad de los concursantes, puesto que valoramos si se ha derramado o no mucha cerveza del vaso de tubo que llevan en la bandeja”.
Tras la cursa, llega el concurso de Tiradores de cerveza, en el que se valora la destreza a la hora de poner una caña. Un jurado compuesto por Antonio Camera, Rafael Calabuig y Joaquín Sierra será el encargado de puntuar al mejor tirador de cerveza.
El primer premio en la Cursa de Cambrers es una escultura de bronce del artista local Morales; el segundo consiste en la cantidad en metálico de 350 euros, y el tercer premio 200 euros.
En cuanto al concurso de Tiradores de Cerveza, los ganadores recibirán trofeos.

Persecución en Ontinyent

La ultima hora de la tarde del jueves, vio rota su monotonía, con el final de una persecución policial en al Avenida de Albaida. Un vehículo que venia persiguiéndose por dos coches del orden publico, de la policía local y guardia civil, procedente de la vecina población de Atzeneta d’Albaida. E coche que hacia fuga, acabo empotrándose contra uno de los vehículos todo terreno que el ayuntamiento de Ontinyent tiene para uso de la policía local. El vehículo, se interpuso en la confluencia de as calles Avda. de Albaida y Martínez Valls, donde cerró el paso al fugado.

jueves, 16 de agosto de 2007

La Asunción de Santa María

La parroquia de Santa maria celebro ayer el dia de la titular, con una Eucaristia a la que siguio una comida en un conocido restaurante de la ciudad. Atrás queda el campamento parroquial, que concluyo a finales de la semana pasada y que supuso la primera experiencia campamental para el parroco D. Melchor.
El culto al misterio de la Asunción “fue el más extendido durante la Edad Media dentro de la devoción mariana, hasta que en los siglos XV y XVI fue superado por el de la Inmaculada Concepción". En Valencia, la devoción asuncionista se inició desde el mismo momento de la reconquista. El rey Jaime I “dedicó al misterio de la Asunción las iglesias que erigía en las tierras que iba conquistando”, según Sancho, liturgo de la catedral, que ha añadido que la gran devoción a la Virgen “Assumpta” en Valencia hizo que fuera representada “masivamente por el arte local”. Asi por ejemplo la Asunción es la titular de la Catedral de Valencia y junto con esta, un total de 39 parroquias de la archidiócesis de Valencia celebran a su titular, la Asunción. Son las correspondientes a las localidades de Alaquàs, Alboraya, Albaida, Andilla, Ayelo de Rugat, Ayora, Benaguacil, Beneixida, Bocairent, Camporrobles, Carcaixent, Cárcer, Carlet, Castelló de Rugat, Cocentaina, Denia, Gandía, Foios, Llutxent, Llíria, Gorga, Navarrés, Museros, Montesa, Montserrat, Ontinyent, Oliva, La Pobla del Duc, Planes, Penáguila, Pego, Ribarroja del Túria, Teresa de Cofrentes, Torrent, Utiel, Xàtiva, Villanueva de Castellón, y en la capital valenciana, hay dos en Benimaclet y Masarrojos.

Que se quede D. Angel

El que fuera Vicario de Sant Josep -Ontinyent-, y actualmente parroco de Albalat dels Tarongers, Estivella y Torres Torres, Ángel Olivares, anuncio el pasado sabado en misa que a finales del mes de agosto o principios de septiembre abandonaría la dirección de las parroquias de estos tres municipios . Rápidamente los vecinos de los tres municipios se organizaron y el pasado lunes comenzaron a recoger firmas con la intención de presentarlas, “a quien corresponda” para impedir que don Ángel sea apartado de los feligreses del Camp del Morvedre. En un solo día se han recogido ya más de dos mil firmas de los tres pequeños municipios que se muestran en contra del traslado de su parroco. El padre don Ángel, como le conocen fundamentalmente los vecinos, ha sido llamado a instancias de sus superiores eclesiásticos a finalizar con la gerencia de las tres iglesias parroquiales para ser trasladado al municipio valenciano de Bocairent, donde entre otras labores debera hacer frente al pago del recien adquirido convento de las Agustinas.

martes, 14 de agosto de 2007

inaguren el monument al Tractat d’Almisra

Dema dimecres 15 d’agost, s’inaugurarà al Camp de Mirra en un previ priomusical de campanes i focs d'artifici, aixina com la inauguració de les diferents exposicions, el monument al Tractat d’Almisra creat per l’ontinyentí Rafael Ballester Gandia i dissenyat per Pepe Navarro i Ferrero. Dit mural d’uns 4 metres d’alçada i 3 d’amplària serà instal•lat a la façana de la església del Camp de Mirra. Ha estat elaborant-se al llarg de 6 anys i representa el moment del Tractat entre Jaume I i l’Infant de Castella en la cort castellana i aragonesa. Està realitzat en ferro sobre planxa i lluirà un marc ceràmic.

utlimas entradas a la venta para el concierto de Bosé

A falta de una semana para que el cantante Miguel Bosé haga su concierto en Ontinyent de su gira Papitour, ya se han vendido más de la mitad de las entradas puestas a la venta por el Ayuntamiento.
Miguel Bosé conmemora con este disco sus 30 años en la música, y lo ha querido celebrar con un trabajo en el que interpreta a dúo los temas más conocidos de su discografía con artistas nacionales e internacionales, como Paulina Rubio, Julieta Venegas, Shakira, Laura Pausini o Alejandro Sanz, entre otros. El nuevo disco de Bosé incluye 15 temas ya clásicos, como “Nena”, “Amante bandido”, “Sevilla”, “Te amaré”, “Morena mía”, “Los chicos no lloran”, “Olvídame tú”… todas ellas canciones que han llevado al artista a lo más alto, y que ahora ha recopilado y versionado en este trabajo, que ha sido nº 1 de ventas en España durante 10 semanas seguidas, así como en 5 países de Latinoamérica. Miguel Bosé se subirá al escenario que se instalará en el polideportivo municipal de Ontinyent el próximo 22 de agosto, a las 23.00h., para demostrar que después de 30 años de carrera, sigue siendo uno de los nos 1 de la canción española.

nou recurs Turistic

Passetjar per el terme d'Ontinyent es facil i a mes ens permitix arribar a nous llocs. Si per eixemple enfilem el barranc dels Tarongers arribarem a Bocairent. Es allí aon la Plataforma Pro-Monestir de Bocairent està ultimant tots els detalls per iniciar les visites guiades al Monestir Rupestre de Bocairent, que forma part del Conjunt del Convent-Monestir de Ntra. Sra. dels Dolors i dels Sants Reis, fundat en 1556 i que ha estat adquirit en propietat a l’Orde Agustí per la Parròquia de Bocairent. El proper dimecres 15 d’agost, serà la primera jornada de visites guiades, en horari de 10’00 a 14’00 i de 18’00 a 20’00 hs. Per a la visita, s’han acondicionat els accesos des del carrer fins la porta del Monestir Rupestre, s’han netejat els horts del Monestir i s’ha il·luminat el Monestir i la cova exterior que servia d’antic accés al rupestre. A més a més, des de la Plataforma està formant-se un grup de voluntàries i voluntaris com a guies del Rupestre, per fer les visites guiades als grups. A més a més, hi ha un grup de col·laboradors que s’encarregarà de la venda de les entrades i els records del Monestir (postals, etc). S’ha establert un preu d’entrades, per a contribuir a costejar la compra del Monestir, en concret es cobrarà 2 € / persona. Els chiquets, fins a vuit anys no pagaran i haura preu de grup a partir de 15 persones. Durant la visita, es podrà veure la cova que servia d’accès al primitiu Monestir, el vestíbul, la Capella on es pot veure la perfecció en la que s’ha tallat la pedra, les portes naturals d’accès a la resta de dependències, també tallades a la pedra, el que queda de l’antic i desaparegut cor i les dependències conjuntes de menjador i dormitori, un menjador en què les monges menjaven assegudes a terra, tret de la priora, que ho feia damunt un banc de pedra i el dormitori: dormien gitades a terra, sobre matalassos de pallocs de panís, que tenien que estendre cada matí fora del monestir perquè s’eixugara l’humitat de l’interior del Monestir. A la visita es pot comprovar la pobresa i l’humilitat en que vivien estes dones, així com conèixer la complexa i primitiva canalització de les aigües que tenia el Monestir i que hui encara conserva l’actual Monestir. Estan preparant-se uns panells explicatius, en tres idiomes: valencià, castellà i anglés, per col·locar-los durant el recorregut del monestir per reforçar la tasca dels guies i la possibilitat que els visitants puguen realitzar la visita per lliure.

jueves, 9 de agosto de 2007

Miguel Bosé afonico


Una inoportuna afonía impidió al cantante terminar su concierto en Mahón, con el que había reanudado la gira ‘Papito’ después de haber cancelado 4 de sus actuaciones por laringitis. Bosé se retiró con la cabeza gacha y el rabo entre las piernas por el show tan bochornoso tras 50 minutos de recital. Los ¿fans? pese a escuchar las correspondientes disculpas, le montaron un pollo al artista y le reclamaron el dinero de las entradas por dejarles a dos velas. No hay palabras... y que no se repita en Ontineynt como ya ocurrio con Melendi

miércoles, 8 de agosto de 2007

altra proposta de turisme a Ontinyent

Ontinyent ofereix multiples opción de turismo urba, pero pot ser una de les mes desconegudes es la ruta dels Chalets, marcades clarament per un eix la carretera Xativa-Villena, el nombre de segones residencies en esta via era important i encara hui podem vorer algun eixemple.
Si tomen com a punt de partida el cami vell de Xativa, es sorprenda saber que el complexe d’oci conegut com OTK, va ser un chalet, anomenat de “Laurita” en referencia a la seua moradora, que tenia entre altres extres piscina, tambe en estos moments exitent, en la “terraça la bruixa” una pert del complex de oci OTK.
Ja en la plaça la concepcio podiem trobar dos chalets,el primer d’ells el de Devis, tot just aon ara esta el carrer pintor Carlets i edificis co-lindants i oposat a la plaça pero ja en el “carrer Major” ( C/ Gomis) el chalet de Fite. Estos dos desapareguts com tambe el chalet de Sanz, que s'ubicaba aon hui esta el centre comercial “el Teler”. La presio urbanistica va poder en el jardi del chalet de Gorga, pero no en el seu edifici que es pot vorer al carrero d’Eixea, tapat per l’edifici cantoner dos de Maig C/eixea, que es va construir en el seu jardi.
Pero por ser una de les perdudes mes importants, per entre altres la pinacoteca que contenia el seu interior, va ser el chalet de l’Ereta, que s’ubicaba als edificis de l’Ereta y la plaça del Music Rodríguez. El chalet que millor conserva el seu encant, tot i ser l’ultim en costruirse d’esta ruta, es aon es troba actualment l´hotel Kazzar. Constractant el seu estat de conservacio en un altre chalet que tambe es mate en peu: “el chalet de les Boles” aon esta hui l’hopital d’Ontinyent tot i que ha perdut tota la seua fisonomia en les sucesives restauracions i adecuación del chalet per tal de convertirlo en Hospital. L’ultim dels chalets i completament ocult desde del carrer encara es mante en peu tot i que amenaça ruina es el "Chalet de Ferrero”, que ha sufrit varies intervencions urbanistiques, tna industrials com residencials. Finalment a l’encreuament del del dos de Maig (avinguda generalitat) Comte Torrefiel, es troba una alqueria propietat del comte torrefiel que es va caurer en els anys 80 del s.XX, tot i que per tractarse d’alqueria es deu visitar en un altre cami arquitectonic, en este cas de les alqueries.

La SUAM participara activamente en el pregón de fiestas

El miembro de la banda de música; sociedad unión artístico musical, de Ontinyent, Héctor Más Boluda, ha sido el encargado de la composición de la música del pregón de las fiestas de Moros y Cristianos que pronunciara el cronista local de Ontinyent Alfred Bernabeu Galbis. Lógicamente, esta no será la única participación en las fiestas de la ciudad Así el domingo 19 tienen previsto también participaran en “esmorçar de la llagrima” que tendrá lugar en el edificio de la Sociedad de festeros. Pero probablemente el lunes 20 sea un acto extraordinario, el más emotivo de estas fiestas con el Descubrimiento del monumento al Mestre José Mª Ferrero, donde participara la banda perfectamente uniformada. En seguida ya en la vorágine festera, el 23 de agosto con la entrada de bandas de música y el día siguiente viernes con las diferentes entradas moras y cristianas. La participación para el sábado 25 esta prevista en la bajada del Cristo desde al ermita de Santa Ana, así como la participación el domingo en la misa mayor y la procesión general, finalizando la actuación de la Sociedad Unio artistico Musical el lunes en el desfile final de fiestas.

X Trofeo Agosto G Frontenis Colortex


La celebración del torneo de Agosto X Edicio 12 hores que se dessarrollo el pasado dia cinco, se empezaron las partidas a partir de las 8:00 horas de la mañana, jugando en los frontones cubierto y nuevo. Dando que lo importante no es ganar sino participar, el ambiente jovial de la competición, se vio tambien plasmado en el desayuno, que se desarrollo en el Polideportivo Municipal, junto a los frontones, al aire libre con la colaboración de todos lo jugadores en un ambiente genial, una vez terminado, se reanudaron las partidas hasta el mediodía sobre las 13:00 horas donde se disputo la final.
Se celebró una comida en un restaurante de la ciudad donde se repartieron los trofeos y se entablaron conversaciones sobre el mismo se aprovechó para desearse mutuamente unas merecidas vacaciones.
Semi-Finalistas:SERGIO/JOSE IGNACIO VICENT/GABI 21-7BARBERA/RAFA - ALEJANDRO/PEPE 21-14Finalistas:SERGIO/JOSE IGNACIO ALEJANDRO/PEPE 21-13

lunes, 6 de agosto de 2007

L'Iglesia no aceptara el missal catala de la AVL

Fr. Benjamín Agulló: “No crec que l’Església accepte el missal catalanisat que vol fer la AVL” segons indica en una entrevista publicada ahir dumenge en Valencia Hui, tot i queno es considera massa autoritat per opinar, segons creu l'esglesia es mante al marge del conflicte llingúistic, hanguet sector que es decanten per el Castella al setr vAlencia bilinguae, pero altres com el sector "Amunt el cor" en gent com Alcover, Alminyana, Edo... que han fet la lliutrugia tota en llengua Valenciana Autoctona. Agulló és un home de fe cap a Deu i de fe cap al poble valencià. El seu treball com biògraf entre altres del filòlec i germa de Fe (tots dos perteneixen a l'orde del flares menors franciscans OFM) Lluís Fullana i la seua notable llavor en el camp de l’archivística li han valgut per a que la Real Acadèmia de Cultura Valenciana haja posat els seus ulls en ell. Creu que la força del poble acabarà triumfant sobre el catalanisme institucional.
¿Qué significà per a vosté que la Real Acadèmia de Cultura Valenciana l’haja triat acadèmic de número electe?
És un gran honor que una institució tan important, antiga i eficient haja pensat en la meua persona. És per a mi una gran satisfacció.
¿Qué pensa vosté que poden haver valorat en la seua persona i trayectòria per a haver-lo triat acadèmic de número electe?
És difícil de contestar perque són els demés els que m’han valorat a mi, i és complicat que yo em valore a mi mateix. Yo pense que és perque soc el biògraf de Lluís Fullana i Mira, que és l’iniciador de la renaixença de la llengua valenciana, i fon l’únic catedràtic de llengua valenciana en Valéncia i l’únic representant del valencià en la Real Acadèmia Espanyola (RAE). A banda, també soc archiver de diverses matèries. Potser això haja segut lo que hagen valorat.
¿Cóm era Fullana com a persona?
Era un flare franciscà, i com a tal, bona persona. Tenia una gran afició a les llengües: llatí, grec, hebreu, francés... Quan era estudiant s’amagava llibres de francés baix del llit per a que els superiors no li marmolaren ya que no volien que el francés li distraguera del seus estudis de teologia. En quant a la llengua valenciana, deprengué de forma autodidacta.
¿Fins a on arriba l’influència de Fullana en el món del valencianisme?
Sanchis Guarner el definí com el millor gramàtic de l’història. La seua aportació fon extraordinària. Tant és aixina que a començaments del segle XX, juntament en mossén Antoni Maria Alcover i Pompeu Fabra, comencen a treballar en la renaixença de les llengües. Fullana comença a estudiar el valencià, fa una ortografia valenciana, una gramàtica valenciana, un vocabulari...

domingo, 5 de agosto de 2007

Campament Juniors Sant Carles

Els juniors de la parroquia de Sant Carles d'Ontinyent, ja han iniciat els seu campaments d’estiu, que enguany recaura en Ayora (Valencia) Els campaments Juniors tenen una implícació ludico-educativa per aformar als joves basada en un sistema de treball d’accio reflexio, compromis, celebracio. En les seues activitats seguint sempre el esquema comentat, promouen els valors étics pero sobre tot cristians com puga ser el companyerisme, l'amistat,respecteamb la natura, i sobretot jugar i formarse d'una forma on el joc i la convivència són pilars fonamentals en el campament. El campement concloura el proxim 15 d’Agost y en ell participen mes de 35 juniors en els seus corresponent educadors.

Quin hora marca el rellotge de sol?


Desde sempre l'humanitat ha volgut messurar el temps, ja que no podia dominar-ho, una manera de medir es fent us del sol. A la ciutat d'Ontinyent en tenim uns cuants eixemples: A la façana de l'antic ajuntament trobem un rellotge mural del Segle XIX, que conte diverses alegoris aixina tambe con linea del equinoci que ens indica en quina part del l'any es trobem. En estos moments es troba amagat darrere el castell de festes, pero aci tenim una imatge.
Un altre rellotge de sol el podem trobar a la plaça la Concepcio, a les vivendes de la Paduana, l'epoca del mateix coincideix en l'edifici S.XX
Com ultim eixemple (que no rellotges, que ha Ontinyent hi han mes) a una de les finestres de la sagrestia de Santa Maria trobem un menut rellotge solar sobre la pedra del edifici.
Per cert no s'oblideu que l'hora solar no coincedeix el l'hora oficial. ( a l'estiu mes dos hores)

Els campaners actuen a Borriana

Hui 5 d’agost, la Colla de Campaners d’Ontinyent junt el rogle, de l'associacio, el mes gran de la comunitat Valenciana, campanomòbil i tots els accessoris corresponents encapçalaran la solemne processó de la Mare de Deu de la Misericòrdia a Borriana (Castelló), aon repetiran el proxim 12 d’agost,aixo si en esta ocasio encapçalant la solemne processó del Crist del Mar.

sábado, 4 de agosto de 2007

Vacances sense Exode

Pot ser sentint la marcha "Exodo" en evoque periodes festius morocristians, tal volta. Pero tampoc es necesari fer un exode, durant l'estiu per trobar llocs millors. Desde el nostre patrimoni festiu que ja hem nomenat i sense oblidar allo que el premi Nobel de literatura digue en boca d'un dels seus personatjes aixo de "que el paraiso caia hacia Onteniente". La veritat es que vivim en un lloc priviligiat que ens pot permitir viurer les vacanses a aquells que les tinguen sense allunyarse de casa. De fet tot i que ja fa uns 150 anys erem un reclam turistic, i molta gent s'arrimaba a Ontinyent a "prender les aigues al Balneri". En el nostre record nostalgic la primera proposta va per ahi un passeig per l'Ontinyent urba e industrial, ara que acaba de caurer l'edifici de Paduana, i abans que ho facen si no ho remediem altres edificis industrial d'Ontinyent, que faran siguen part de la memorial febril els edificis que convertiren Ontinyent en el nucli industrial que hui es. Com eixemples d'allo que ja hem pergut per sempre, la xumenera i el pou que es trobaba en l'actual centre comercial "el Teler" evidentment l'eleccio del nom no ha sigut fortuita. Pensen i caminen per allo que queda de l'Ontinyent industrial, abans que siga massa tard, i les excavadores se ho duguen per davant.